Een businessplan of ondernemingsplan is een instrument om de onderneming op kwalitatieve en kwantitatieve manier voor te stellen. In het ondernemingsplan bespreek je wat je met de onderneming in de toekomst wil bereiken en hoe je dat wil realiseren. Het ondernemingsplan is ook een intern beheersinstrument waarin wordt nagegaan of de vooropgestelde objectieven gerealiseerd zijn.
Extern kan het ondernemingsplan gebruikt worden om te communiceren. Aan de hand van je ondernemingsplan kan je bijvoorbeeld eventuele partners zoals financiers en leveranciers ervan overtuigen dat jouw onderneming rendabele vooruitzichten heeft en dat het een verstandige beslissing is om met jou in zee te gaan.
Aan de hand van de leidraad voor het opstellen van een ondernemingsplan, opgesteld door het Agentschap Ondernemen, kan je aan de slag om jouw ondernemingsplan op te stellen. Er zijn op het internet ook talrijke voorbeelden te vinden waar je jouw businessplan op kan baseren. Hieronder zie je de essentiële punten waaruit een ondernemingsplan moet bestaan:
- De executive summary
Deze samenvatting van je businessplan biedt een kort overzicht waarbij duidelijkheid en begrijpelijkheid zeer belangrijk zijn. Alle aspecten die worden uitgewerkt in het ondernemingsplan krijgen een korte toelichting. Het belang van deze samenvatting is niet te onderschatten: een lezer onder tijdsdruk zal aan de hand van deze samenvatting bepalen of het wel de moeite waard is om je ondernemingsplan volledig te lezen.
- De voorstelling van de onderneming
Dit deel moet potentiële financiers ervan overtuigen om met jou in zee te gaan. Het geeft een antwoord op de vraag: “Wat heeft de onderneming reeds gerealiseerd?”. In dit deel neem je informatie op zoals de oprichtingsdatum, de vennootschapsvorm, de evolutie van de omzet, het personeel, het kapitaal, de verschillende rentabiliteits- en solvabiliteitsratio’s, enzovoort.
- De marktanalyse
Voor starters is het moeilijk een raming te maken van de marktgrootte omdat er geen bestaand klantenbestand is. Om toch een idee te krijgen van de omvang van jouw markt kan je beroep doen op sectorstudies, beroepsverenigingen, het Nationaal Instituut voor de Statistiek enzovoort. Daarnaast kan je in dit deel je doelmarkt omschrijven, ofwel klantensegmentering. Als aanbieder van een product of dienst ben je waarschijnlijk niet de enige op de markt. Daarom is een grondige analyse van de concurrentie noodzakelijk om het marktaandeel in te schatten. Hou hierbij rekening met de bestaande concurrentie en de moeilijkheidsgraad om klanten weg te halen bij concurrenten.
- De marketingstrategie
De marketingstrategie geeft een beeld van hoe je onderneming de doelstellingen zoals je die hebt verwoord in de executive summary wil bereiken. Je zal met andere woorden moeten omschrijven met welke middelen je de vooropgestelde omzet zal nastreven. Die middelen worden gegroepeerd onder de vier P’s:
Product: wat zijn de belangrijkste producteigenschappen?
Prijs: welke prijs kan er worden gevraagd voor het product?
Plaats: via welke kanalen zal het product op de markt worden gebracht?
Promotie: via welke communicatiekanalen en met welke communicatiemiddelen zal het product worden bekendgemaakt?
- SWOT-analyse
Om een realistische inschatting te maken van het te bereiken marktaandeel is het handig om enerzijds de sterke en zwakke punten van de onderneming (interne analyse) tegenover anderzijds de kansen en bedreigingen die zich in de omgeving voordoen (externe analyse) te plaatsen. Die analyse noemen we de SWOT-analyse en staat voor strenghts, weaknesses, opportunities en threats. Hieronder zie je een voorbeeld van een SWOT-analyse
Strengts
Waar ben ik goed in? |
Weaknesses
Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
|
Opportunities
Welke kansen zie ik voor mezelf? |
Threats
Wat zijn de bedreigingen vanuit de omgeving?
|
Nadat de sterke en zwakke elementen en de kansen en bedreigingen zijn beschreven, kan er een confrontatie tot stand worden gebracht. Die confrontatie kan worden voorgesteld in een lichtjes gewijzigde tabel zoals hieronder:
|
Strengths
|
Weaknesses |
Opportunities |
Investeer
Mogelijkheid tot een voordeel en versterken van de organisatie |
Beslis
Investeer of desinvesteer |
Threats |
Verdedig
Sterktes benadrukken |
Schadebeheersing
Ommekeer is noodzakelijk |
- Het operationeel plan
In dit onderdeel omschrijf je de noden van je onderneming wat betreft infrastructuur, IT-middelen, personeel en dergelijke. Hierin mag je alle materiële zaken omschrijven die nodig zijn voor de werking van je onderneming te garanderen.
- Het financieel plan
Dit plan bestaat uit drie belangrijke elementen:
- een financierings- en aanwendingsplan (of de balans),
- een resultaatberekening,
- een cashflowberekening.
In de balans wordt duidelijk omschreven hoeveel financiële middelen of geld er nodig is voor de start van de onderneming of voor een nieuw project. Ook wordt hierbij vermeld welke investeringen er noodzakelijk zijn en op welke manier deze zullen worden gefinancierd. De resultaatberekening geeft een overzicht van alle inkomsten en uitgaven en van het uiteindelijke resultaat. De cashflow geeft een idee van alle geldstromen van je onderneming.
Financiering kan op verschillende manieren gebeuren. Ondernemers zullen eerst bekijken of het zal lukken met eigen middelen. Indien eigen middelen niet voldoende voorhanden zijn gaan ze op zoek naar klassieke bankkredieten. Indien de bank weigert om (voldoende) kredieten te verstrekken kan je aankloppen bij venture kapitalisten. Dat is echter risicodragend kapitaal. Als laatste optie kan je overwegen een lening aan te gaan bij business angels. Dat zijn individuele investeerders, vaak ook ondernemers of managers, die naast hun kapitaal ook hun netwerk en ervaring ter beschikking stellen. Geld lenen bij business angels kan echter duur uitvallen in vergelijking met een klassieke banklening.
Een relatief nieuwe manier van financiering is crowdfunding. Je start een crowdfundingcampagne op om zo potentiële financiers te overtuigen jouw project te steunen. Die crowdfunding kan op vier verschillende manieren gebeuren:
- gebaseerd op donaties,
- gebaseerd op rewards,
- gebaseerd op leningen,
- gebaseerd op aandelen.
Crowdfunding is ook een slimme manier om op korte termijn een groot netwerk van ambassadeurs uit te bouwen omdat jouw backers geloven in je product en reclame zullen maken binnen hun eigen netwerk.